N E J, D E T R Å D E R I N G E N K ON S E N S U S !
Den lilla klick västerländska akademiker som bedriver censur i förhållande till vad vi här i västvärlden tillåts få kunskap om i fråga om människans fredliga och jämställda förhistoria, för att istället propagera för den ogrundade dogmen om patriarkates universalitet och krigets inneboende ofrånkomlighet, såna som Pinker, Renfrew, Hodder, Anthony, Hayden, Conkey & Tringham, Cynthia Eller, Meskell, Brigitte Röder, Stefanie Knauss, Elisabeth Beausang, Randi Håland m fl m fl, gör anspråk på att på att företräda ett slags “majoritet” och “konsensus” inom den etablerade vetenskapen, varvid de dömer ut dem som inte viker sig för den påvliga medelmåttighet de själva företräder som “amatörer” ooh eller “populärvetenskapare”
Men därvidlag har de uteslutit hela den illustra skara, som jag här listat, av högt ansedda akademiker med en helt annan vetenskaplig bredd och tyngd än den smalspårighet de själva representerar (vari bla all form av djupare förtrogenhet med religionvetenskapliga och mytologiska fenomen är fullständigt frånvarande) såväl som den stora mängd inhemska företrädare som själva menar sig leva i fredligt jämställda, mer eller mindre matriarkala samhällen.
”Matriarkalister” är den avsiktligt derogativa term som Cynthia Eller har myntat om den otroligt skiftande och omfattande mängd forskare / tänkare / författare och filosofer av skilda skolor och etnisk härkomst - även utomeuropeisk afrikansk, asiatisk, syd - o central, och nordamerikansk sådan, som på olika sätt kastat ljus över alternativa ”matriarkala” (enligt följande definition »), i stort sett fredliga, jämställt ickehierakiska och resilienta, långsiktigt hållbara alternativ till vårt patriakala västerländska.
Jag har gjort upp denna lista, som dock är långtifrån fullständig på det stora antal forskare, författare filosofer / vetenskapsjournalister m fl som från skilda utgångspunkter och metoder alla bidragit med olika pusselbitar till det hermeneutiska kartläggningsarbete, som till slut utkristalliserat sig i dess mest tydligt urskiljbara och hermeneutiskt sammanhängande form, där delarna ges mening ur helheten och vise versa, och därmed också upphov till en helt annan bild av verkligheten än den ideologiskt styrda, som är den enda som ett litet högröstat kotteri inom det västerländska vetenskapsetablissemanget, med starka kopplingar till förlagsväsende och redaktioner till de största mest väletablerade encyclopedierna och medierna, tillåter oss att få kännedom om.
Anthropologist Lewis H. Morgan
Anthropologist Robert Briffault
Anthropologist Omar Rolf von Ehrenfels, India
Historian of religion Robert von Graves Rankes 1895-1985
Archeologist James Mellaart 1925 -2012
Archeologist Arthur Evans 1851-1941
Anthropologist prof. Margaret Mead
Religion historian Karl Kerényi
Cultural historian prof. Richard Tarnas
Ecofeminist and author prof. Charlene Spretnak
Archaelogist Valentin Dergachev
Geneticist L. Luca Cavalli-Sforza
Teacher and author and holds a PhD Carol Christ
Anthropologist Evelyn Reed 1905- 1979
Social psychologist, psychoanalyst, sociologist, humanistic philosopher Erich Fromm
Archeologist / mythologist and linguist / Marija Gimbutas 1921- 1994
Anthropologist Peggy Reeves Sanday, /Minangkabue
https://www.google.se/#q=peggy+reeves+sanday
http://web.sas.upenn.edu/psanday/
Anthropologist Veronica Bennholdt -Thomsen /Juchitan
Economist, sociologist and political scientist prof. Claudia von Werlhof
Religion historian Christa Mulack
Philosophist and psychologist Phil Dr. Carola Meier-Seethaler
Anthropologist prof Helen Claudot-Hawad/ Tuareg
Anthropologist Ph.Dr Barbara Alice Mann /Bear clan of Seneca-Iroquis
Prof. Lucia Chiavola Birnbaum (Italy/USA)
Ph.D. Marguerite Rigoglioso M.A. (USA)
Shamanic healer, author, scholar and wisdom teacher Vicki Noble
Historian, author an artist Max Dashu
World-renowned traveler, educator and artist Lydia Ruyle
Dr. Kurt Derungs (Switzerland)
Commissioner - Culture Religion Language Rights prof. Bernadette Muthien
Author, educator, artist, and activist Jeanette C. Armstrong, Syilx, Okanagan
UN-worker, political speaker and attorney Mililani B. Trask (Hawaii)
Taimalie Kiwi Tamasese, Samoan (Samoa, New Zealand)
Rosa Martha Toledo, Juchiteca (Mexico)
Midwife and healer Dona Enriqueta Contreras, Zapoteca (Oaxaca, Mexico)
Mariela de la Ossa, Kuna (Kuna Yala, Panama)
Anthropologist prof. Carolyn Heath
Dr. Malika Grasshoff, Kabyle, Berber (Algeria/Germany)
Healer Gad Agyako Osafo, Akan (Ghana/Germany)
Pract. med. Cécile Keller (Switzerland)
Dr. Yvette Abrahams, Khoekhoe (Namibia, South Africa
Commissioner - Culture Religion Language Rights
Bernedette Muthien, Khoisan (South Africa)
Indian social activist, writer, journalist Patricia Mukhim, Khasi (Megalaya, Northeast India)
Assist. prof Dr. Moses Seenarine
Dr. Savithri Shanker de Tourreil, Nayar (Kerala) ra Southwest India/Canada)
Ibu Ita Malik M.A., Minangkabau (Sumatra, Indonesia)
Hengde Danshilacuo, Mosuo (Southwest China)
Evolutionary biologist David Jonas
Associate professor and writer, and a three-time winner of China's Minority People Literature Award. Anthropologist Lame Gatusa / China
Historian, anthropologist, physicist and politician Cheikh Anta Diop
Anthropologist Wilhelmina J. Donkoh, Ghana
Sociologist / anthropologist If Amadiume / Nigeria
Philosopher & anthropologist inventor of the Transformation Theory Riane Eisler
Evolutionary Anthropologist Cris Knight
Author, journalist and member of the Swedish Academy Elin Wägner
Philosopher of Science Elisabet Hermodsson
Religion historian Fil. lic. Erik Rodenborg
Ethnologist Fil. mag. Helena Larsson
Religion Historian Maria Kvilhaug
Feminist scholar, teacher, writer and consultant Dale Spender
Anthroplogist prof. Dirk Endicott
Phil D archaeologist & mythologist Kristina Berggren
Anthroplogist prof. Clifford Geertz
Anthropologist Dr. Christine Mathieu
Anthropologist prof.Maria Lepowsky
Anthropologist prof. Anette Weiner
Anthropologist prof. Shanshan Du
Mosou norn pop singer and author Yang Erche Namu
Anthropologist prof. Karla O. Poewe
Anthropologist Audrey Richards
Anthropologist Eva L. R. Meyerowitz
Anthropologist Anna Boyé, Spain
Sociologist dr.Águeda Gómez Suárez, Spain
Phil. D. evolutionary psychologist Peter Gray
Phil. D. Anthropologist Jerome Lewis
Det framhålls ofta som ett motargument till såväl Gimbutas vetenskapliga kartläggningar av den fredliga, eller kanske bättre ”lågaggressiva” och jämställda kulturen i Gamla Europa, såväl som forskning om matriarkala kulturer i det förflutna öht, att vi behöver väl inte gå till forntiden för att bygga upp fredliga och jämställda samhällen i nutid. Särskilt av de tredjevågens feminister som har bannlyst Gimbutas´ forskning som ”ovetenskaplig” och dessutom stämplat den som ”essentialistisk, vad det nu ska antas betyda, för att istället ägna sig åt det som idag kallas för genusvetenskap och till skillnad från ”matriarkalisternas” forskningsansats antas garantera en könsneutral hållning.
Å ena sidan anklagas Gimbutas och övriga sk ”matriarkalister” för att stå för en ideologisk hållning - men å den andra för att stå för en felaktig sådan, istället för den sortens feminism som tredjevågarna själva företräder och som antas borga för en könsneutralt feministisk hållning.
Gimbutas själv, å andra sidan, bekände sig aldrig till någon ideologisk feminism eller "matriarkalism" öht utan var enbart ute efter att bedriva vetenskaplig forskning och det gjorde hon med den äran.
Så när ska hennes såväl som övriga sk "matriakatsforskares" forskningsansatser tas på allvar för vad de är; nämligen vetenskap och inte ideologi?
Om nu kvinnorna under neolitikum eller paleolitikum levde som de fortfarande gör i motsvarande matriarkala typ av samhällsskick kan det väl ändå inte vara forskningens uppgift att tiga om det och / eller att retuschera fakta, bara för att det ska stämma med hur tredjevågen-feministerna anser att mäns o kvinnors könsneutrala tillvaro bör se ut?
1)Varför famhålls inte samma argument mot Pinkers & co påstridiga teoribildning om krigets och patriarkates universalitet. Varför behöver vi vetenskapare som utan att ha minsta bevis för det upplyser oss om att människan alltid har krigat och inrättat patriarkalt grundade hierarkier?
2) Varför anses det inte ”essentialistiskt” att hävda åsikten att män alltid har krigat och inrättat hierarkier som tex Claude Lévi Strauss när han hävdar att The Origin of Society utgjorts av mäns byteshandel med kvinnor?
3)Vad finns det i så fall för behov av en genusbaserad arkeologisk forskning om vår forntid, som tredjevågen feministerna inom arkeologi / antropologi och religionshistoria propagerar för, om det ändå redan står utom allt tvivel att den var präglad av samma patriarkalism som alltid och / eller som också alltsomoftast framförs som ett motargument mot den moderna matriarkatsforskningen; nämligen att det inte går att bevisa någonting alls om den saken. (Se tex Brigitte Röder)
Arkeologer och antropologer som förkastar Gimbutas´och de sk ”matriarkalisternas” teoribildningar som ”ovetenskapliga” gör det utan att frambringa ETT enda stringent vetenskapligt underbyggt motargument, utan genom att istället inta rollen av förmyndaraktiga psykologer som pådyvlar meningsmotståndarna undermedvetna känslomässiga önskningar och behov och/ eller dolda ideologiska / politiska avsikter med sina vetenskapliga vedermödor, som vid närmare granskning mer visa sig vara deras egna utprojicerade känslomässiga önskningar och behov samt ideologiska politiska avsikter - fast från motsatt ideologiskt håll naturligtvis. .
I avsikten att oskadliggöra hotet ifrån de tidigare andravågen ”matriarkalisterna” har det därvidlag tillverkats en väldigt långsökt teori, byggd på likaledes obefintliga vetenskapliga belägg, att de skulle ha blivit förda bakom ljuset av de 1800-tals "romantiker" som tex Bachofen och Lewis Morgan et al som påstods ha uppfunnit historier om matriarkaten, som ett sätt att legitimera sin egen patriarkala maktutövning. En oerhört långsökt tankegång som dels bygger på det underliggande omedvetandegjorda antagandet att matriarkat nödvändigtvis måste vara mer primitiva än patriarkat, (vad finns det annars för anledning att triumfera över patriarkatet seger över dem?) dels att det skulle vara lättare att befästa sin legitimitet i ljuset av existensen av ett sämre alternativ, än genom idén om patriarkatets ofrånkomliga universalitet, vilket måste anses vara en osedvanligt dåligt underbyggd tankegång rent logiskt, dels på att andra vågens feminister och / eller kvinnor öht inte kan antas vara i stånd att tänka själva, reflektera över och utforska sakernas tillstånd på egen hand, utefter sina egna erfarenheter och möten med andra utomeuropeiska/amerikanska kulturer i Asien / Amerika och Afrika.
Därutöver intar en sådan beskäftigt pretentiös hållning samma sorts andro - o etnocentriska tolkningsföreträde gentemot tredje världens kulturer som annars kritiseras just inom samma slags intersektionella gendervetenskap som dessa tredjevågenfeminister gör anspråk på att representera.
Med vilken rätt menar de sig vara i stånd att definiera de matriarkala folkgrupper världen över som patriarkala, vars representanter själva definierar sina kulturer som matriarkala och vädjar till vår respekt och medverkan att få behålla dem istället för att obevekligt sugas upp av den ”modernitet” som gör dem hem - o identitetslösa, utfattiga, svältande, sjuka, splittrade, drabbade av alkoholism och utanförskap, kvinnoförtryck, häxförföljelser, misshandel och våldtäkt av kvinnor och barn i samma process av proletarisering som pågått sedan patriarkatets genombrott och Adam och Evas förvisning från deras egen lilla jordlott och grundläggande försörjning i den paradisiska tillvaro som de upplevt under sin tid som självförsörjande småbrukare i kombination med jakt / fiske / samlande av bär nötter o rötter och / eller herdekulturer.
Se Helena Norberg Hodge, Silvia Federici, Burenhuldt m fl m fl
Det är detta skede i den västerländska historien som i Bibeln omtalas som människans syndafall och i vanlig god patriarkaliska anda förs över på syndabocken Eva; dvs det är offret som ska tillskrivas skulden och ansvaret för de övergrepp hon utsättas för. Undra på att Jesus hade det jobbigt med alla som skyllde ifrån sig på de andra och inte kunde se bjälken i sitt eget öga bara grandet i sin nästas.
”Den som är utan skuld kasta första stenen” osv. Nazisterna förde öppet ogenerat samma sorts resonemang gentemot underpriviligierade grupper och de där ”andra”