MODER SVEA OCH DEN GODA FÉN VALLAR DE VILSEGÅNGNA TILLBAKA I FÅLLAN IGEN
Del 2:4: En ny mäktig motståndare
från c:a 38 minuter till slutet
Lista med länkar till alla hemsidor på denna site finns längst ner på sidan!
Nu har SVT / Bo-Göran Bodin GB återigen tilldelat sanningskoryféerna Mari Schaub och Birgitta Holmberg / ATSUB rollen att ta uppviglarna mot lag och ordning i örat, leda den vilsnegångna barmhärtiga samariten Maud på rättan väg och att utöva räfst och rättarting bland de "vilseledande" såväl som de "vilseledda", så att lag och ordning under Moder Sveas vaksamma blick kan råda.
Vilka som närmare bestämt ska antas vara vilseledande eller vilseledda av vem / vilka och i vilket/vilka avseenden då, står däremot skrivet i stjärnorna, för om den saken nämns aldrig nånting mer specifikt. Tittarna lämnas istället ensamma att reda ut det, utefter de hintar som ges i symbolisk visuell och akustisk form och de rollfigurer som de korsklipps i hop med. Det enda som står klart är att myndigheterna har rätt därför att dom har rätt. Och att undersåtarna har att böja sig under det.
Vuxna individer med högkvalificerad utbildning och gedigen yrkeslivserfarenhet som uppnått pensionsåldern och är utrustade med både civilkurage och rättspatos, omyndigförklaras och förses med förmyndare, som har som enda intresse att berätta just de sagor som beställts av dem, för att inte komma på kant med den hand som föder dem.
Fallande tungt vemodiga pianoklanger
BGB:
-Nello har kallats till polisen
Pappan:
-Jag såg ju på en halv sekund att det var hon.
BGB:
-Var var hon då?
Pappan:
-I Götene.
BGB:
-Bilderna på Anna är tagna för flera veckor sedan.
Pappan:
-Det dyker upp spår här och där men det tar alldeles ... för lång tid. 38:25
Min kommenar:
Och genast beger sig hela filmteamet ner till Götene bara för att filma den bankomat där mamman i en övervakningskamera synts ta ut pengar. Otroligt hur mycket skattemedel som slösas på denna typ av spaning och mediebevakning, trots att alla är mycket väl medvetna om att poiken aldrig farit illa hos sin mamma. Här är det efterlydnaden av lagen som står över alla mänskliga hänsyn och nitiskt tillses så att mammor ska följa till punkt och pricka.
Det sköra glastemat igen - fast nu tom i bild. Lamporna hänger och dinglar och klirrar sprött i blåsten.
BGB:
-Anna är ju eftersökt av polisen, misstänkt för sk för egenmäktighet med barn, ett brott som kan ge fängelse.
Nu syns ännu en bro över forsande vatten och Agneta Bravélius som kommer gåendes över den - huvudfienden, uppviglaren och häxan numero ett.
AB:
-Om samhället inte kan skydda...du har ju sannerligen skyldighet att skydda ditt barn.
-Vad är man annars för en människa?
Sen syns en klädtorksställning snurra i vinden och klirra glasartat den med, medan de melodramatiska pianoklangerna utökade med stråkar, hörs ljuda olycksbådande i bakgrunden.
Man fattar direkt galoppen! Irrpannorna är ute och virrar totalt.
Min kommentar:
Den enda som vet och kan och står med båda fötterna på jorden är som vanligt sanningsoraklet Birgitta Holmberg / ATSUB
Birgitta Holmberg:
Man ska skydda sitt barn, det är självklart att man ska skydda sitt barn. Men man kan ju själv inte göra trots mot olika beslut och domstolar genom att dra.
Sen syns ännu fler gatlysen på rad vid en hamn i mörker medan snöflingorna ses yra i en kall nordanvind.
Och sen hopp över till Agneta Bravélius i bild igen:
AB:
-Jag brukar alltid säga till föräldrarna att de måste fatta det beslutet inuti sig själva
Och jag kan bara hjälpa dem att komma fram till det beslutet, som dom behöver ta. 39:43
BGB: 40:00
I närmast ett helt yrkesliv har Birgitta Holmberg hjälpt utsatta barn och deras anhöriga. Hon har på nära hål sett hur illa det brukar gå när nån tar till det drastiska greppet att försvinna med sitt barn.
Här syns nu en betydligt mycket yngre variant av Birgitta Holmberg svara i telefon på sitt kontor. Avsikten att ge auktoritativ tyngd åt just henne, på bekostnad av Agneta Bravélius´ i BRY och mammans övriga stödpersoner, hur mycket mer kvalificerade de än är i jämförelse, kan ingen ta miste på. Men vad är det då BGB vill ha sagt med alla dessa ständigt återkommande intervjuer med Birgitta Holmberg, denna gång korsklippta med Agneta Bravélius och Maud?
BH:
Jag har träffat på flera mammor som har dragi. Och dom har ju fått sitt straff och dom får ju inte träffa barnet mera. Skydd måste man ju få genom socialtjänsten, genom myndigheter. Man kan inte själv fatta det beslutet - nu måste jag ... det skulle se vansinnigt ut om alla människor skulle göra på det sätte.
Min kommentar:
Ja om det vore så enkelt att myndigheterna alltid gjorde rätt, funnes ju inget problem att förhålla sig till öht, när det gäller denna svåra frågeställning. Men Birgitta Holmberg vet ju lika väl som alla andra som arbetar med barnrättsfrågor, att så inte alls är fallet och inte heller var det när mamman i Anna inte såg någon annan utväg än att gå under jord med barnet, lika litet som det flertal andra som befunnit sig i samma ytterst prekära situation.
Jag har dessutom stött på fall där föräldrar som vetat med sig om att vara chanslösa mot systemet, gjort valet att fly med sina barn, för att åtminstone inför dem visa att de gjort allt som stått i deras makt för att skydda dem.
Tendensen i dessa inslag är tydlig: Agneta Bravélius i BRY och övriga av mammans stödpersoner, ska göras ansvariga för det beslut som mamman tagit helt på egen hand, vad än de själva har att uppge om den saken:
Och nu dyker inte helt otippat Maud upp i bild, oskuldsfullt kärvänligt på promenad med sin hund till postlådan och ses därefter locka på sina höns i hönsgården. Hon som oavsett sina egna klart uttalade moralisk / etiska ställningstaganden för barnet, som hon haft tillfälle att lära känna under en hel veckas tid, ska framställas som förd bakom ljuset av ”BRY”-skurkarna och / eller monstermamman själv. Att hon gjort det helt och hållet självständiga valet att visa civilkurage när tillämpningen av lagen brustit, förbigås av BGB som irrelevant. För det passar ju inte in i sagan han diktar ihop om hur vllseledd hon ska ha blivit av den lömska agenten / infiltratören och uppviglaren Jan Björklund: 41:00
BGB:
-När Maud förstod att Anna var eftersökt ställdes hon inför ett val.
Maud:
-Jag var tvungen att ta ställning. Antingen veta att jag skickar tillbaka pojken till det han blir utsatt för, eller så... att jag hjälper dom.
BGB:
-Har du nån kontakt med dom idag?
Maud:
-Ja, det har jag.
Under tiden som en landsväg med höga backar och djupa dalar och en slingrande tågräls syns i bild som här återigen ska signalera att någon är ute på farliga villovägar, hörs BGB:s röst fortsätta:.
BGB: 41:45
-Hon vill inte berätta vart Anna & Elias tagit vägen. Vi vet ju att den bild som Maud fick var långtifrån fullständig. Men det var det som fick henne att fatta ett viktigt beslut.
LÖGN:
"Vi" har inte fått veta ett enda dugg vare sig om vilken bild som är "långtifrån fullständig" och i så fall hur och varför. Dessutom framgår otvetydigt av Mauds utsagor i såväl Del 2:3 som i denna, att hon oavsett både Björklunds skriverier och vad BGB och myndigheterna har för uppfattning om vilken bild som är "fullständig", har gjort sig sin egen, grundad i sina erfarenheter av mötet med barnet självt.
Maud:
-Ett människoliv är viktigare än lagen.
Ett tåg igen spränger fram i bilden.
Maud:
-Och när man upplever att lagen inte handlat efter lagen egentligen, utan efter nånting annat - då får det bli civil olydnad. 42:18
Maud skakar på huvudet:
-Nej. Jag kan inte se det på nåt annat sätt.
Stadshuset torn i bild och kyrklockor hörs klämta ödesmättat varnande i bakgrunden = det moderna rättsväsendet i landet som tagit över kyrkans roll att hålla rättning i kvinnoleden och slå vakt kring det Heliga Fadersmandatet.
Agneta Bravélius ses nu komma gåendes på en kullerstensgata i Gamla Stan och sen syns den breda trappa, upplyst av romantiskt gammaldags gatlysen, som tidigare varit i bild, när BGB talar om sin "resa genom samhällskroppen". och som tycks vara identisk med den sk "BRY-kretsen" - eller Agneta Bravélius själv i egen hög person. Det varierar från en gång till annan.
BGB:
-Jag vet att kretsen kring BRY inte håller med. Men det dom har är e n f a l s k b e r ä t t e l s e. En historia som får folk att engagera sig och göra svåra val. 43:00.
Lögn och förmynderi i form av falska anspelningar utan saklig grund:
Min kommentar:
Här får BGB ihop sin falska berättelse om BRY och mammans övriga stödpersoner som han fått i uppdrag av pappan att snickra ihop, oavsett fakta och vad dessa stödpersoner själva uppger för grund till sina val.
Pelarkollonaden i Stadshuset igen.
BGB:
-Däri ligger deras makt.
Vilseledande desinformation, demoniserig och projicering. Att BRY och övriga av mammans stödpersoner skulle utöva någon form av "makt" är så uppenbart lögnaktigt att det är direkt löjeväckande sett i förhållande till fakta. För vem är det som har makten i ryggen att kamma hem alla sina utspel om inte pappan, medan mamman vinstkonto enbart står på minus och att bli ytterligare bestraffad för att vidta såna mått och steg som pappan flitigt genom hela processens gång begagnat sig av för att framställa sig som det enda verkliga ett offret.
Han har på så sätt skaffat sig makten att få alla att dansa efter hans pipa inte bara i sitt eget vittförgrenade nätverk av kändisar och i förskola och skola, socialtjänst, polis - och åklagare och tingsrätt utan nu även i form av att SVT åtar sig uppdraget att smutskasta mammans stödpersoner bland idéellt verksamma barnrättsaktivister och stödpersoner
Inte heller har de, vare sig de är fristående eller medlemmar i de olika organisationer som etablerats för barnrättsaktivism, och oavsett deras eventuella framgångar som opinionsbildare i sociala medier, uppnått minsta inflytande över den handläggning av vårdnadsmål, som enligt rättssociologen Annika Rejmer i en studie från 2003 konstaterades var densamma som på 1920-talet.
Snarare har den, oavsett vad som sker i omvärlden och i form av nya statliga vårdnadsutredningar och inkorporering av Barnkonventionen i svensk lag, tilltagit i styrka under "experten" Mats Sjöstens fadersrättsliga mandat och presumerande domar, hyllade av papparättsrörelsen och dess trogna koryfe PA(S)-lobbyisten Lena Hellblom-Sjögren.
För vidare info se min kollektiva JO-anmälan av 8 vårdnadsärenden till Chefs JO Elisabeth Rynning. som även den, liksom alla de övriga med samma innehåll av flagranta rättsövergrepp mot våldsutsatta kvinnor, mammor och barn, avslagits med vändande post.
Eva Solberg syns nu bakifrån göra sin långa korridorvandring igen.
BGB:
Jag har kommit över en ljudfil. Innehållet är minst sagt häpnadsväckande.
BGB:
-En av dem vi hör är Anna.
BGB:
Den andra rösten känner jag igen direkt. Det är politikern Eva Solberg
BGB:
I samtalet framgår det att Eva Solberg faktiskt varit iblandad i en hemlig plan.
BGB:
-I samtalet framgår att Eva Solbergs politikerkollega som då hade makt att omhänderta Elias var med på planen. 45:31
BGB:
Planen var att kommunen skulle genomföra ett s.k. akut omhändertagande av Elias. Han skulle tas från Nello och flyttas till Anna. 46:00
Eva Solberg: smått chockad efter att ha fått ljudfilen uppspelad för sig, kliver upp för att ta ett glas vatten
ES:
-Då tyckte jag ju att det var angeläget, utifrån den information jag hade fått. 46:15
BGB:
-Men vad är det som gör att du anser dig veta bättre än upp emot 20 utredare som...
ES:
-Det har jag aldrig sagt.
BGB:
-Men du säger ju att uppgifterna som finns på socialkontoret inte stämmer.
ES: (tar paus en lång stund)
-Jaa, neej, jag kan inte minnas allting i detalj som tänktes och försiggick då.
BGB:
-Du skulle ha gjort gällande att pappans dator är beslagtagen hos polisen och att det fanns fog för incest.
ES:
-Ja, det var den information jag fick.
BGB:
-Av ?
ES:
-Av ombudet. 46:57
Nu syns Björklund komma gåendes som Charlie Chaplin med fötterna utåt nere i ett garage som i värsta spionfilmen 47:00
JB:
-Det kan jag aldrig ha sagt. Det kan vara en felaktig minnesbild.
JB:
-Jag vilseleder ingen!
BGB: 47:30
-Du säger att du känner en central politiker väldigt väl och att hon är på din idé att pojken ska tas från pappan. Om jag vore den pappa så skulle jag vara i en mardrömssituation.
ES:
Ja, jag vet inte vad jag ska svara. Jag tycker att jag har svarat på frågorna jag fått nu.
Min kommentar:
Det är ju en alldeles ohemul begäran att en kommunpolitiker, ett helt år efter att hen tagit sig an ett komplicerat vårdnadsärende ska minnas alla detaljer och turer som tagit plats i det och kunna redogöra för vem som vilselett vem angående ett uppenbart missförstånd.
Och det är minst av allt särskilt märkligt att kommunpolitiker kan gå vilse i de labyrintiska irrgångar som vårdnadsärenden utgör när tjänstemännen som handlägger dem själva inte tycks bry sig om eller förstå sig på hur regelverken ser ut, särskilt i fråga om vad som är polisens eller socialtjänstens uppgift att sköta.
Om Jan Björklund har sagt att polisen borde göra sitt jobb som sig bör med en ordentlig förundersökning, vilket alltså aldrig har gjorts, eftersom socialtjänsten lägger ner alla anmälningar redan när de kommer in på deras bord, kanske Eva Solberg minns fel efteråt. Det är nämligen inte alls alldeles enkelt att ta in det i sin fulla vidd, hur det tänks och ageras när brottmål om våld och / eller sexuella övergrepp i nära relation förvandlas till vårdnadstvister för att man på så sätt enklat slipper undan krav på bevisning. Det ställs ju nämligen mindre krav på bevisning för att frånta en förälder vårdnaden i en vårdnadstvist, än vad som är fallet i brottmål, Så i dem har det utvecklats en praxis att istället för förövaren, misstänkliggöra dess offer för att anmäla falskt och att ha "påverkat" barnen att vittna om våld och övergrepp som aldrig ägt rum. Mamman i Anna & Eliasfallet blev ju tom polisanmäld för att ha förevisat bevis i form av foton på sonens skador för en socialsekreterare, vilket sätter hela rättssäkerheten ur spel. För vilka föräldrar vågar under sådana omständigheter fullgöra sina skyldigheter att skydda sina barn genom att söka hjälp hos socialtjänsten?
Det förefaller i alla fall orimligt att Jan Björklund skulle ha uppgett felaktiga uppgifter till Eva Solberg om detta. För vad skulle han eller mamman haft att vinna på det? Absolut ingenting utan precis tvärtom skulle han ju i så fall ha gjort bort sig så grundligt att allt framtida förtroende skulle vara förbrukat. Och så vilse i pallet verkar han minst av allt vara. Han har dessutom i en intervju med Bo-Göran Bodin den 11 maj 2020 redan blivit grundligt förhörd om detta kapitel då han bestämt nekat till att detta skulle stämma. Ändå låtsas inte Bodin om hans bestämda dementi utan fortsätter som om ingenting hade hänt att göra en stor affär av detta missförstånd och med sina klipp hit och dit låta insinuera att han "vilselett" Eva Solberg.
Nu dyker Björklund upp igen i ytterligare en korridor. Det klafsar lätt om hans skor när han går.
Replikerna som han här uttalar är identiska med dem som hörs i intervjun med Bodin den 11 maj 2020.
BGB:
-Och vad tänker du nu då om de besked du har fått från honom?
ES:
-Nej men så är det ju med det mesta som att bilden säkert är mycket mer mångfacetterad än det som man först ser. Och det visar ju även det här. 48:18
Nu hörs för första gången avspända och harmoniskt öronvänliga tongångar i bakgrunden - den klassiska pärlan Schuberts Ständchen, vilket signalerar att dramat nått den vändpunkt där försoning mellan de onda och de goda krafterna.står att vänta. Och man ser Eva Solberg kliva upp ur stolen och rätta till sin gröna kofta och sen bege sig ut på sina långa korridorvandringar igen fast nu iklädd lång vit skjorta- alltid filmad bakifrån. 48:30
Och nu är det återigen dags att klippa in Agneta Bravélius komma gåendes i Gamla stan, fortfarande till de mjukt och vemodigt skönklingande tonerna av Schuberts Ständchen i bakgrunden:
Och med Schubert romantiska pianoklanger fortfarande i bakgrunden hörs BGB:s röst fortsätta:
BGB:
-Vi har sett hur BRY:s falska bild och misstro mot myndigheterna sprider sig.
Och sen visas i följd Jan Björklund, Monica Dahlström-Lannes (för en gångs skull i en rättvisande bildskön och vänlig framtoning) och Eva Solberg:
Detta bild- och öronvänliga inslag är litet svårt att förstå hur det ska tolkas, då det är första gången som medlemmarna i den sk "BRY-kretsen" i vilken det dock är oklart om BGB inberäknat även Jan Björklund, oavsett hans egen åsikt om den saken.
Ska de nu helt plötsligt ses i ett förmildrande ljus av att vara vilseledda fårskallar och i så fall vilseledda av vem / vilka då?
Det finns bara en eller två kvar att utpeka som de verkligt vilseledande uppviglarna - nämligen de häxor som förvrider huvudet på folk och fä med sitt försåtliga trolldomsgift av misstro mot myndigheterna. Och ingen kan tvivla på att det är pappans huvudfiende numero ett Agneta Bravélius och så naturligtvis det läbbiga mammamonstret, som fortsätter att insistera på att ha rätt att skydda sitt barn mot följdverkningarna av umgänget med honom och att därmed kränka den Heliga Fadersrätten..
Och sen är det dags för sanningsvittnet Mari Schaub att göra sin gälla stämma hörd med sina sedvanligt lika fördömande och falskt förljuget skuldöverskrivande och utprojicerande tongångar:
MS:
-Det finns ju människor som i det här ärendet blivit så utnyttjade, så fullständigt grundlurade...
Min kommentar:
Vem är det som vilseleder, lurar och bedrar om inte hon, som låtsas att utredningar och förhör med pappan och barnet blivit gjorda efter gällande regelverk.
Och medan Schuberts idyllisks tongångar fortfarande hörs klinga i bakgrunden syns den vilsegångna barmhärtiga samariten Maud i bild igen med sin hund inne i sitt hönshus, samtidigt med att hennes röst hörs tala med någon i telefon:
JB: 49:00
-Det var väl i princip ingen som hade placerat henne på det skyddade boendet... eller det kanske var hon själv...
Åter tillbaka till Jan Björklund
JB: 49:32
-Ska vi tala om missuppfattningar - det vimlar av missuppfattningar. Och det beror inte nödvändigtvis på att någon har vilselett utan snarare på att någon har missuppfattat.
Och medan Jan Björklund omväxlande med Maud i sitt hönshus är i bild och hon pratar med sina höns och Schubert fortsätter att klinga i bakgrunden hörs Björklund fortsätta:
-Men för mig var Maud var inte någon huvudfigur.
Sen hörs Maud i sitt kök fortsätta sitt telefonsamtal från ovan med någon - högst troligtvis BGB själv:
Sen åter Mari Schaub i bild 49: 56, som lika falskt hycklande som alltid förmanar andra att inte göra just de fel som hon í allra högsta grad har gjort sig skyldig till själv. Hon och Birgitta Holmberg lever mer än väl upp till sina tilldelade roller som det fadersrättsliga mandatets långa arm - Moder Svea.
MS:
-Man måste alltid alltid när man får olika saker och allvarliga saker presenterade för sig, så måste man komma ihåg, att man måste kanske ta ett steg tillbaka - vänta nu - s t ä m m e r allt det här? 50:07
Och nu dyker Moder Svea så ypperligt lägligt upp i bild igen, för det är precis just hennes roll som Mari Schaub förärats -att som den förlängda armen till det fadersrättsliga mandatet hålla räfst o rättarting i de upproriska kvinnoled som kämpar för att återta sin fråntagna modersrätt. 50:10
Och sen den oförtrutet intrigerande uppviglaren Agneta Bravélius i bild igen ständigt på G med att infiltrera i maktens högre boningar: 50:17
Kristina Axén Ollin:
-Hur går det?
AB:
-Det går bra, det går bra. Engagemanget från allmänheten växer kraftigt. Men vi behöver också framgång här.
KAO:
-Det är bra!"
AB:
-Men vi behöver också framgång här.
BGB:
-Det är inte första gången Agneta Bravélius är här i riksdagen. Hon uppvaktar nu politiker för att dom sk stärka barns rättsskydd. Och hn passar också på att lyfta fallet Elias.
AB:
-Alltså mitt tålamod har runnit ut. Det måste hända något radikalt. Så är det.
KAO till BGB:
-Det är ju fruktansvärt att höra om familjer som är utsatta för våld och sexuella övergrepp och det var verkligen hemskt att få höra hur illa behandlad den här mamman blev och ingen som trodde på henne
KAO till AB:
-Nu tänker jag högt. Skulle vi ta och försöka ordna ett frukostseminarium här också. Då kan vi bjuda in hela riksdagen och då kan seminariet handla om BRY och er verksamhet
KAO till BGB:
-Agneta märks ju för hennes enorma engagemang - men också för hennes djupa kunskap. Så jag tycker definitivt att Agneta är en kratt i debatten.
Sen syns de båda igen tillsammans på sina ändlösa promenader i korridorer och trappor i maktens högre boningar:
Därefter riksdagshuset i mörker och kyrkklockor som klämtar i bakgrunden.
Sen kändisarna Stefan Sauk, Nicklas Lidström och Gabriel Forss som annonserar att de bryter tabut på BRY:s hemsidor.
BGB: 52:00
-Sommaren 2019 deltar ett flertal kändidar i en allmän kampanj för BRY. Nåt dom fått ångra idag.
Min kommentar:
Och anledningen till det kan ju enkom vara att BGB själv redan vilselett dem med falsk ryktesspridning om förhållanden de inte haft en chans att kontrollera sanningshalten i, och dessutom pappan själv, som ju äger vittförgrenade och djupa kontakter inom kändisvärlden och aldrig dragit sig för att slå på stortrumman för sig själv som offer:
Nu sýns pappan låsa dörren till sin lägenhet.
Pappan:
-Asså det händer ju grejer varje dag.
Nu syns en rubrik på BRY:s Facebooksida:
"man får döda andra för att överleva själv"'
BGB:
I BRY:s kommentarsfält på sociala medier blir hoten mot Nello allt grövre. 53:00
AB syns sitta i sin soffa bakifrån:
-Alltså jag kan ju inte ta ansvar för va andra gör.
"Går det att skrapa fram en adress till fadern?"
Pappan:
-Människor har ju sökt mig som jag inte har nån aning om hur de har fått tag på mig
BGB:
-Han har nu köpt en kroppskamera som han alltid bär.
Pappan:
-Så fort nån kommer bakifrån så kan jag tänka. Jag känner att jag aldrig vet o det kommer någon och hugger ner mig.
AB:
-Vi har personal som går igenom kommentarsfältet och ser till så att det inte ligger stötande kommentarer kvar. 53:50
Pappan:
-Jag vill inte ha det här över mig hela tiden. Jag vill kunna vara fri, planera och ta en Vaxholmsbåt ut i skärgården, jag vill kunna boka en resa - jag vill vara fri! Jag vill ha min son och slippa tänka på det här. Det är inte klokt det är så sjukt. 54:35
Sen åter stadshusets torn och båtar i sundet
Nu ses Jan Björklund återigen på en bro, ta sig en ledig stund, Monica Dahlström-Lannes på besök på ett konstmuséum och Agneta Bravélius läsa menyn på väggen till en restaurang på stan.
Pappan:
Nitton veckor har det gått, Håller man sig där man är så kanske man kommer undan
ANALYS AV SVT:s DOKUMENTÄRSERIE:
ATT RÄDDA ETT BARN
Redogörelse för det bedrägliga upplägget kring tillkomsten av ”dokumentärserien”: ATT RÄDDA ETT BARN och den ideologiskt kunskapsfientliga agenda den ingår i, som SVT Dokument inifrån anslutit sig till i sina tidigare produktioner sen ”Könskriget” sändes 2005
KARTA OCH KOMPASS TILL DRAMATURGIN
DEL 1: MÖRKA KRAFTER
PROLOG:
1:2 ROLLFIGUR NR 1: UPPVIGLARE MOT LAG OCH ORDNING
1:3 ROLLFIGUR nr 2 OCH 3 - UPPVIGLARENS ADJUTANTER OCH "CIVILISATIONENS" FIENDER
1:5 FILMADE DOKUMENT ISTÄLLET FÖR GRANSKADE
1:6 FAKTA ELLER FEJK OM BARNETS VITTNESMÅL?
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST
EPILOG:
1:7 "KONSPIRATIONSTEORIER" - ELLER VÄLGRUNDADE MISSTANKAR OM KORRUPTION?
Del 2: EN NY MÄKTIG MOTSTÅNDARE »
2:1 VILSELEDANDE SPÅR I WALLRAFFANDET
2:2 ROLLFIGUR nr 6: DEN VILSELEDDA BARMHÄRTIGA SAMARITEN
2:3 ROLLFIGUR nr 7: DEN SKUMMA INFILTRATÖREN OCH UPPVIGLAREN MOT LAG OCH ORDNING - MAMMANS OMBUD
2:4 MODER SVEA OCH DEN GODA FÉN VALLAR DE VILSEGÅNGNA TILLBAKA I FÅLLAN IGEN
Del 3: ETT MÄKTIGT NÄTVERK
3:2 LJUSETS RIDDARE "AVSLÖJADE" SOM MÖRKRETS
3:3 DAGS FÖR OFFENTLIG AVRÄTTNING AV BRY-HÄXANS ADJUTANT - DEN HORNFÖRSEDDA BRY-TROLLGUBBEN »
REFERENSER TILL FAKTA OCH SAKKUNSKAP SOM MYNDIGHETERNA OCH SVT / BO-GÖRAN BODIN NEGLIGERAR
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 1 »
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 2 »
EXPERTER SOM DISKVALIFICERAS AV AMATÖRER »
STOR OKUNSKAP OM GRUNDLÄGGANDE UTREDNINGSMETODIK »
MAMMANS ADVOKAT ANNA EDELHJELM I OHELIG ALLIANS MED ATSUB »
KOLLEKTIV JO-ANMÄLAN TILL CHEFS-JO ELISABETH RYNNING »
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST»
ANALYS AV SVT:s DOKUMENTÄRSERIE:
ATT RÄDDA ETT BARN
Redogörelse för det bedrägliga upplägget kring tillkomsten av ”dokumentärserien”: ATT RÄDDA ETT BARN och den ideologiskt kunskapsfientliga agenda den ingår i, som SVT Dokument inifrån anslutit sig till i sina tidigare produktioner sen ”Könskriget” sändes 2005
KARTA OCH KOMPASS TILL DRAMATURGIN
DEL 1: MÖRKA KRAFTER
PROLOG:
1:2 ROLLFIGUR NR 1: UPPVIGLARE MOT LAG OCH ORDNING
1:3 ROLLFIGUR nr 2 OCH 3 - UPPVIGLARENS ADJUTANTER OCH "CIVILISATIONENS" FIENDER
1:5 FILMADE DOKUMENT ISTÄLLET FÖR GRANSKADE
1:6 FAKTA ELLER FEJK OM BARNETS VITTNESMÅL?
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST
EPILOG:
1:7 "KONSPIRATIONSTEORIER" - ELLER VÄLGRUNDADE MISSTANKAR OM KORRUPTION?
Del 2: EN NY MÄKTIG MOTSTÅNDARE »
2:1 VILSELEDANDE SPÅR I WALLRAFFANDET
2:2 ROLLFIGUR nr 6: DEN VILSELEDDA BARMHÄRTIGA SAMARITEN
2:3 ROLLFIGUR nr 7: DEN SKUMMA INFILTRATÖREN OCH UPPVIGLAREN MOT LAG OCH ORDNING - MAMMANS OMBUD
2:4 MODER SVEA OCH DEN GODA FÉN VALLAR DE VILSEGÅNGNA TILLBAKA I FÅLLAN IGEN
Del 3: ETT MÄKTIGT NÄTVERK
3:2 LJUSETS RIDDARE "AVSLÖJADE" SOM MÖRKRETS
3:3 DAGS FÖR OFFENTLIG AVRÄTTNING AV BRY-HÄXANS ADJUTANT - DEN HORNFÖRSEDDA BRY-TROLLGUBBEN »
REFERENSER TILL FAKTA OCH SAKKUNSKAP SOM MYNDIGHETERNA OCH SVT / BO-GÖRAN BODIN NEGLIGERAR
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 1 »
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 2 »
EXPERTER SOM DISKVALIFICERAS AV AMATÖRER »
STOR OKUNSKAP OM GRUNDLÄGGANDE UTREDNINGSMETODIK »
MAMMANS ADVOKAT ANNA EDELHJELM I OHELIG ALLIANS MED ATSUB »
KOLLEKTIV JO-ANMÄLAN TILL CHEFS-JO ELISABETH RYNNING »
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST»