FAKTA ELLER FIKTION?
Del 1:1 med rubriken "MÖRKA KRAFTER"
Från början till c:a 8 minuter in i dokumentären
Lista med länkar till alla hemsidor på denna site finns längst ner på sidan!
Prolog:
Med denna "dokumentär", i tre delar den 20, 27 och 3 juni 2020, som mer utgörs av thrillerliknande fiktion än ngt annat, har SVT Dokument inifrån valt att göra en gigantisk satsning på ett tema, som det finns all anledning att ifrågasätta med avseende på dess allmängiltiga aktualitet och relevans, nämligen det om de ständigt lika manipulativt påverkande, lömsk lögnaktiga och umgängessaboterande mammor som anklagar pappor falskt för att vinna fördelar i vårdnadstvister.
Därvidlag kan det vara dags att påminna om den skandaldom i Solna 2018 där två nämndemän rent ut förklarade att mamman var mindre trovärdig än pappan, dels för att hon kunde antas ljuga om det våld han hade utsatt henne för, pga att vara ute efter hans lägenhet (trots att hon redan hade en egen) och dels med hänvisning till att han var av bättre familj än henne. Därtill var de av uppfattningen att det inte var godtagbart av mamman att anmäla detta våld till myndigheterna utan att det skulle hållas och lösas inom de berörda familjerna. Det finns gott om likheter med detta fall, som går igen i de rutiner som tillämpas även i helsvensk sekulär kontext, men som då inte alls identifieras som rättsvidrig utan slinker igenom som fullkomligt "normalt".
Att myten om de falskanklagande och manipulativt lögnaktiga och påverkande mammorna utgör ett urgammalt tema sen patriarkernas första dagar och deras bibeltexter, som i sin tur grundade sig på Aristoteles anmärkningsvärt ovetenskapliga syn på det kvinnliga könet som pga dess sämre kroppsvätskor oförmöget att bidra till konceptionen, vilket i sin tur var avsett att legitimera att det frånerkändes ett juridiskt föräldraskap, är de flesta inte medvetna om. Men det torde vara ganska uppenbart att den kvinnosyn som ligger till grund för myten, bygger på samma gamla bibliska tema som också går igen i Koranen och övriga patriarkala religösa urkunder. Djupt inne i våra själars förborgade dunkel vilar fortfarande respekten för faderns allmakt och högre auktoritativa väsen som familjens självklara överhuvud och därmed även statens och rättsväsendets.
Med avseende på vad fakta i form av erfarenhetsbaserade kunskaper som genererats i de kvinnliga nätverk, som dock saknar makt, men står närmast barnen och statistik har att utvisa, torde det nämligen stå utom alla tvivel att denna uppfattning av kvinnokönet utgörs av en myt som för länge sen borde ha överlevt sig själv. (Se bl a info här nedan!) Så oavsett SVT Dokumentär inifrån i just detta fall skulle hålla på "rätt lag" dvs pappan i ohelig allians med socialtjänst, tingsrätt, skola och nätverk av kändisar med förgreningar ända in i TV-huset, återstår frågan hur representativt fallet under pseudonymen "Anna & Elias" skulle vara för resten av de svåra vårdnadsmål i dag, där mammor sist och slutligen inte ser någon annan lösning än att gå under jord med sitt / sina med barn. Eller för de många vårdnadstvister öht, vari mammorna blir av med vårdnaden till just de pappor som de anmält för sexuella övergrepp.
Vi är många som utöver det så förment "mäktiga nätverket" om tre ansvarsfulla och kompetent sakkunniga individer som samverkat i BRY, stött på den verklighet, som minst av allt talar för att vår nutida myndighetsutövning sett till mammors och barns rättigheter, fungerar som sig bör. Att det skulle vara just pappor som i första hand drabbas av "könsdiskriminering" i vårdnadstvister, är lika mycket det en myt som den förstnämnda, och kan lätt påvisas som sådan genom hänvisning till hur den statistik, såväl som rättstillämpning ser ut som de senaste 10-20 åren alltmer kommit att färgas och bli resultatet av den agenda som av PA(S)-anstuckna rådmän, socionomer och psykologer förfäktar och rekommenderar varandra till de statliga vårdnadsutredningarna. Där kan man om någonstans snacka om ömsesidig "påverkan", "jäv" och "mäktiga nätverk"!
Narrativet om mamman som en misstänkt figur förbereds noggrant redan i prologen.
Det följs därefter snart upp 25 minuter in i denna första del, av barnets företrädare Mari Schaubs lystet indignationsknarkande narrativ om paret som möttes från ”skilda världar” och ”olika förutsättningar” och inte så litet påminner om det gamla klassiska temat "mannen av börd och kvinnan av folket" som väl också kom till synes i skandaldomen i Solna. Sett till de faktiska förhållandena i detta fall är det rent skamlöst faktaförvrängande och på gränsen till löjeväckande puerilt. I all synnerhet som hon aldrig träffat mamman och strax dessförinnan hårdnackat slagit fast att hon utgör barnets ombud och ingen annans. Så varifrån hon då fått sin lilla ihopsnickrade historia om pojke möter flicka och så blir det ett litet baaarn av det?
≈
NU TILL HANDLINGARNA - DRAMAT RULLAS UPP
Efter att en skuggaktig bild av sonen spelandes fotboll på en grön fotbollsplan visats i rutan spelas nu dramat upp.
Pappan sitter i sin bil på jakt efter sonen överallt på gator och torg i stadens mörker upplyst av stålkastarnas sken. Var hittar man 8-åringar så sent och mitt i värsta trafikvimlet så dags? Det hela verkar synnerligen olycksbådande. Vad kan man inte vänta sig av den här mamman i en denna otrygga omgivning och så sent på kvällen eller natten i stadens mörker?
Bilar far omkring på vidsträckta viadukter filmade ur helikopterperspektiv ambulansernas sirener tjuter och molande ljudslingor hörs stiga och sjunka i bakgrunden
Först hörs pappan tala ut:
-Jag gör det som krävs för min son
- Hon har kidnappat honom helt enkelt. Hon har dragit.
Swoooosh, skärande tjuuut far genom luften och blinkade lampor svajar på rad
Pappan med gråten i halsen förklarar att han inte kan se sin son i ögonen om han inte räddar honom ur mammans klor.
Så sätter berättarrösten in: Bo-Göran Bodin=BGB. Den har ett manierat enstavigt sätt att liksom med tre till fyra ord i taget markera att här är det fråga om stort allvar och kritisk eftertänksamhet. Gräv gräv där du står du sanningens apostel och den varde dig uppenbarad
-För mig börjar den här historien /// när jag fick ett tips.
Glasartade toner hörs i bakgrunden i bakgrunden och uppåtstigande tonintervall
-Det handlade om en pappa /// vars åttaårige son / konstpaus / var försvunnen (sjunkande tonläge med en litet knorr på slutet)
Lögn 1:
Nej historien handlar om BRY och mammans övriga stödpersoner
-Efter en vårdnadstvist där mamman hade förlorat vårdnaden /// hade hon tagit sonen ( liten konstpaus ) - och rymt.
Redan här börjar Lögn 10 förberedas
Kling klong och molande tonslingor och tågbommar som plingar, mörka fötter som sakta vandrar fram och åter på frusen perrong.
BGB:
-Samtidigt fick jag /// ett annat /// tips. Lögn 2
Min kommentar:
Redan under dessa inledande minuter börjar alla de faktafel och halvsanningar staplas på varandra, som reds ut i det kommande och dokumenteras på sidan:
Och vad gäller Lögn 2 hade BGB naturligtvis redan från början, när han kontaktades av pappan och / eller hans nära allierade i den sk Hjälpgruppen, Doreen Månsson på barnredaktionen på SVT, blivit bekant med hur annorlunda BRY och mammans övriga stödpersoner tolkat skeendena i rättsfallet Anna & Elias. Att så är fallet framkommer med önskvärd tydlighet, särskilt under de sista minuterna av Del 1 då pappan deklarerar sin stora avsky för mammans stödpersoner och i all synnerhet då BRY.
Nu hörs en kvinnas röst
-Anna tog kontakt med mig 2018 och berättade om den förtvivlade situation hon befann sig i.
En mörk gestalt tornar upp mot en blygrå himmel
BGB:
-Det kom från generalsekreteraren /// påen barnrättsorganisation.
Hon beskrev ett fall /// där socialtjänsten misslyckats /// att skydda /// ett barn.
(Alltid samma satsmelodi som börjar i mellanläge och sen faller ner mot slutet för att göra en liten tillspetsad knorr på sista ordet)
De glasartade tonerna hörs fortsatt ljuda i bakgrunden och nu visas ett foto på kvinnan som omtalas och under står skrivet: Agneta Bravélius blogg med stora bokstäver
Tillbaka på den mörka perrongen med kontrasterande figur mot blåsvart himmel iklädd päls:
AB= Agneta Bravélius
-Mamma och sonen befinner sig på flykt. Dom har inte fått skydd ifrån samhället
BGB:
-Det tog en stund ///// för mig. Tjut av en vissla i bakgrunden
-Sen förstod jag också ///
-Dom två tipsen /// handlade /// om samma /// fall.
Lögn 3:
Det finns ingen tvekan om att BGB inte redan från början hade kännedom om att pappan berättar en helt annan historia än mamman och hennes stödpersoner.
Därefter hävdar BGB falskeligen att han först efter ett tag skulle ha upptäckt att de båda tipsen berättar helt olika historier. Att pappan hävdar att han är oskyldig till de brott mot sonen som mamman sökt hjälp för, och att Agneta Bravélius och övriga personer som mamman sökt hjälp hos när myndigheterna brustit, finner hennes historia mer trovärdig än pappans, kan knappast ha undgått honom från allra första stund.
Och grundat på slutsatsen att inte båda kan bygga på sanningen utan att någon av dem måste vara falsk, föreger BGB nu att han i det kommande har för avsikt att reda ut vilket.
Men långt innan någon sådan utredning kommit till stånd är det uppenbart att den nitiska grävaren redan bestämt sig på förhand för att upprepa sådana lögner, halvsanningar, insinuationer och subjektiva ställningstaganden som är avsedda att stödja pappans illa dolda hat gentemot BRY och övriga stödpersoner runt mamman.
Frågan man måste ställa sig blir då hur det faktum att det är BGB:s nära samröre med pappan, som initierat och dragit upp riktlinjerna för hans grävande, skulle ha fallit ut om BGB hade börjat ställa kritiska frågor, som ifrågasatte bilden av pappan som oskyldigt utpekad och förföljd. Skulle pappan ha ställt upp på det och fortsatt medverka i projektet?
Och hur ser i så fall de jäviga personkopplingarna ut för BGB:s egen del och hans möjlighet till ett sant objektivt och opartiskt förhållningssätt till sitt ämne? Detta som hans spaning sedan spetsar in sig på att, som i en nål i en höstack, leta efter när det gäller dem som ska ifrågasättas och dras i smutsen.
Ett snabbhastighetståg spränger fram i bilden med blixtens fart, skärande tjut och dån.
Nu stråkar och tut tut tut tut tut tut tut i bakgrunden.
BGB
-Men vad som sen /// väntade ///
(stråkar i ödesdigert fallande tongångar)
-Det hade jag /// ingen aning om. (Sjunkande tonfall) Lögn 4
Min kommentar:
Här förespeglas tittarna att uppseendeväckande scoop väntar i det kommande som aldrig infrias. Dessutom torde pappan redan på förhand ha satt BGB på spåret efter det som ska "avslöjas", varför det knappast kan antas ha utgjort något som han aldrig "haft en aning om".
Någon sitter på ett tåg och knappar på sin telefon (vem?) och nån annan irrar omkring i ett hus iklädd mörk ytterrock och kliver av allt att döma in i en hiss, fast plötsligt ser man bara fötter i ett par herrskor med ljusbeige byxslag hängandes över och röster som talar huller om buller, det visslande / tjutande ljudet stiger i frekvens och intensitet och nu dras det igång på allvar med kaos. Lappar dyker upp med enskida ord som ”bevisat” skrivna på, ett suddigt ansikte på en man med hörlurar som beklagar sig ”They are punishing Anna” och gestikulerar vilt med armar, åh hej och hå så det sen gestikuleras och protesteras åt höger o vänster i rättssal och längs med balustrader av grekiska kolonnader.
Under tiden presenteras ett grabbgäng om inte mindre än 7 män som förutom Bo Göran Bodin verkat för att frambringa detta storstilade drama, nämligen:
Klipp Johan Bjerkner, Patrik Sterner, Foto Lars Granstrand, Björn Olin, research Jakob Larsson , manusredaktör Emil Engerdahl, projektledare Johan Brånstad
Litet märkligt att inte ljudsättaren Niklas Antonell finns med i denna presentation eftersom han nog är den viktigaste av dem alla. För hur skulle rätt sorts spökliknande thrillerstämning ha kunnat byggas upp utan honom?
Förutom ytterligare 6 medverkande nämns nämligen han först i den redovisning som rullas upp i epilogen och ser ut som följer
Producent Bo-Göran Bodin
Klipp Johan Bjerkner SFL
Patrik Sterner SFK
Foto Lars Granstrand
Flygfoto Björn Olin, helifilm.com
Kompletterande foto Sven Åke Wisén, Kalle Segerbäck
Research Jacob Larsson
Kompletterande research Ida Persson
Manusredaktör Emil Engerdahl
Grafik Martin Burström
Grading Janne Lundqvist
Ljudmix Niklas Antonell
Projektledare Johan Brånstad
Ansvarig utgivare Ingemar Persson
ingemar.persson@svt.se
Inte mindre än 15 personer har det alltså krävts för att medverka till en satsning med våra skattepengar som måste anses vara av synnerligen tvivelaktigt om inte direkt kontraproduktivt värde för dem som saken gäller eller rättare sagt borde gälla - nämligen våra barns rättssäkerhet.
Och det minsta vi som tittare kan begära är att de medverkande bidrar till att bringa klarhet i hur detta projekt, som utgör en otvetydig partsinlaga för ena parten i pågående mål i rätten, kommit till stånd i förstone och hur mycket det kostat i skattemedel, såväl som att de svarar på alla de konkreta motfrågor som de många halvkvädna insinuationer och faktaförvrängande uppgifter som redovisas ger upphov till. För självklart ska det kunna ställas samma krav på transparens i fråga om en dokumentär i public service regi med anspråk på seriöst syfte, som på vilka andra offentliga handlingar som helst.
Så blir det plötsligt alldeles tyst och lugnt. Man ser en hand knappa på en mus och i en smal öppning i mörkret (någon befinner sig uppenbarligen i trångmål) ser och hör man pappan ställa en fråga till någon:
-Fick vi klart ett sista godkännande där?
Någon svarar något ohörbart i bakgrunden medan pappan stryker sig om skägget och irrar oroligt med blicken och nickar till och säger japp.
Min kommentar:
Ingår pappan själv i det TV-team som ska göra dokumentär om hans ännu icke uppklarade vårdnadstvist och brottmål?
BGB:
-När jag träffar Nello /// är han mitt /// i sitt livs /// värsta kris.
Vanligtvis bor Nello tillsammans med sin 8-åriga son, som han har ensam vårdnad om.
Falskt vilseledande information
Sonen har fram till en vettlöst interimistiskt beslut i mars 2017 haft sitt huvudsakliga boende hos sin mamma, som också är hans trygga anknytningsförälder
Men mamman /// har aldrig /// accepterat/// tingsrättens vårdnadsdom.
Falskt vilseledande information, som utgår från lögn 10.
BGB:
Och för drygt två månader sen /// försvann hon /// spårlöst /// med sonen /// efter en umgängeshelg. 6:30
Min kommentar:
Och redan här med dessa inledande rader visar Bo-Göran Bodin genom sitt ordval med all önskvärd tydlighet att det är den tolkning av vad som är orsak och verkan och var barnet har sin mest "hemvana" plats som pappans i ohelig allians med myndigheterna lagt fast som Sanning, som även han okritiskt köpt med hull och hår. Det är också, som vi ska se i det fortsatta, även den som han ger sken av att ha kommit fram till på egen hand med sina fejkade djupdykningar i dokumentationen.
Allt detta kommer att noggrant specificeras, analyseras och dokumenteras i min fortsatta genomgång av den sk "dokumentären" och hur den istället mer liknar en saga i kombination med en gammal pilsner- eller agent / actionfilm eller ett slags deckardrama á la Sherlock Holmes.
Pappan:
-Ja hainte pratat mean. Har inte hört hans röst. Jag vet inte var han är, jag vet inte hur han mår. Javetingenting. Dom är helt försvunna, (Sitter i bilen igen och stryker omkring längs de mörka gatorna i stadens vimmel) : Jafåstänga av, föat kunna fungera på dagarna. Det inte alltid det är roligt när man kommer hem när man går upp på morgonendåvillmanju påmind o, det……
Och hur är det dårå?
-Jammen däkommerliksomifatt - det kommer liksom bara bara… grimaserar (man ser ovanligt stora fotbollsskor i hallen ) å en liten fotbollsväska… och en liten stol man slår i foten som är hans… och... vispar med handen… man blir påmind hela tiden (tittar djupt in i kameran med brister min) — om det, Speciellt när jag vet att det inte är nån bra miljö han är i.
Min kommentar:
Det vet pappan inte alls, vilket han omgående tillstår på BGB.s motfråga. Men det tycks inte bekymra vare sig honom själv eller BGB att han påstår sig veta saker och ting som han inte vet.
Den som har läst den utredning som legat till grund för händelsernas gång och redogörs för mer utförligt på hemsidan med fakta om fallet, känner dock genast igen det draget hos pappan att hans ord rutinmässigt står både mot sig själva och fakta.
BGB:
-Och var är han?
Pappan:
-Ja vi vet inte. Vi vet ingenting(7:26)
Först syns ett vinterlandskap i avlägsen landsbygd i på bild och hörs en hund skälla i bakgrunden och strax därefter en cyklist inne i stan som postar ett brev och man hör pappans röst i bakgrunden:
Pappan:
-Han kan vara var som helst.
De här motiven ska visa sig vara de ständigt återkommande rätt igenom alla tre delarna i SVT:s dokumentär; stadsvyer ur helikopterperspektiv filmade i skymning, gryning eller nattens mörker och dito smärre upplysta byar omgärdade av ett ödsligt vinterlandskap, som hämtade ur sagans värld.
Nu hörs ljudet av forsande vatten och en djup celloton i bakgrunden:
BGB 8:00
-Men nu vet ju jag att det finns en helt annan berättelse ///
-En som förklarar /// varför Nellos son /// är försvunnen.
BO-GÖRAN BODINS LÖGNAKTIGA UPPSÅT
Så övergår BGB:s grävande projekt till att ge sig på BRY / Agneta Bravélius med hull och hår - helt och hållet enligt pappans klart uttalade önskemål och regi.
Syftningen till vilken berättelse som BGB här omnämner som "en annan" av de båda som han redan i prologen uppger att han fått "tips" om är dock oklar. I all synnerhet som han slår fast som ett faktum att "den förklarar varför Nellos son är försvunnen".
Därför ser vi nu med spänd förväntan fram emot att få en förklaring till vilken "annan" berättelse det är som BGB syftar till och hur dess förklaring ser ut till sonens försvinnande, såväl som på vilka grunder BGB kommer fram till vilken förklaringsmodell som ska antas vara den mest trovärdiga av de två.
Till saken hör ju nämligen att ingenting av det som BGB hitintills uppgett om hur hans upplägg sett ut och de "tips" han skulle ha fått om två helt olika historier som inte går ihop, stämmer, utan utgörs av en saga han vill berätta för tittarna som inte har med verkligheten att göra.
Det var nämligen han själv som bara någon månad efter att projektet drogs igång i slutet av januari 2019 tog kontakt med Agneta Bravélius och Monica Dahlström-Lannes under den falska förespeglingen att göra en uppföljning av det reportage han medverkade till om myndigheternas bristande ansvarstagande för barns utsatthet för våld och / eller sexuella övergrepp 2004.
Att det verkliga uppsåtet varit ett helt annat, dolde han ända fram till bara någon månad innan sändning i slutet av maj och början av juni.
Då vare sig Agneta Bravélius eller Monica Dahlström-Lannes hade upplevt någon anledning att betvivla BGB:s goda och ärliga uppsåt, hade de heller inte varit förutseende nog att upprätta ett kontrakt, vilket fick till följd att deras begäran att få sin medverkan borttagen avslogs med hänvisning till att de verkat i offentligheten och att Agneta Bravélius skulle ha "påverkat lagstiftningen". De har inte ens getts en möjlighet att i förväg kontrollera och godkänna vad som skulle tas med i den slutliga sändningen.
Även den berörda mamman blev indragen i bedrägeriet, men det var enbart hennes nej som respekterades, åtminstone så långt att BGB:s intervjuer med henne slopats och att inte hennes namn inte nämns. Men det har inte hindrat BGB att istället använda intervjuer som ligger ute i sociala medier under pseudonym och med förvrängd röst.
FAKTA OM VÅRDNADSTVISTER
Anklagelser om våld och sexövergrepp blir vanligare i vårdnadstvister
I denna diskussion med Anna Kaldal, docent vid Juridicum, Stockholms universitet, Anne Kuttenkeuler, hovrättsråd, Svea hovrätt och Jessica Sandberg, advokat och programledare Stefan Wahlberg, Dagens Juridiks chefredaktör framgår tämligen entydigt att det inte föreligger någon faktarelaterad grund för misstanken att mammor skulle ljuga och falskanmäla pappor för våld och / eller sexuella övergrepp för att vinna sina vårdnadstvister.
Det statistiska diagrammet av fördelningen mellan gemensam och enskild vårdnad är hämtat ur den statliga vårdnadsutredningen SOU 2017 - Se barnet!
Enligt det syns inte pappor vara diskriminerade i vårdnadstvister, om man tar med det i beräkningen att det fortfarande är mödrarna som tar det huvudsakliga ansvaret för hem, hushåll och barnomsorg.
ANALYS AV SVT:s DOKUMENTÄRSERIE:
ATT RÄDDA ETT BARN
Redogörelse för det bedrägliga upplägget kring tillkomsten av ”dokumentärserien”: ATT RÄDDA ETT BARN och den ideologiskt kunskapsfientliga agenda den ingår i, som SVT Dokument inifrån anslutit sig till i sina tidigare produktioner sen ”Könskriget” sändes 2005
KARTA OCH KOMPASS TILL DRAMATURGIN
DEL 1: MÖRKA KRAFTER
PROLOG:
1:2 ROLLFIGUR NR 1: UPPVIGLARE MOT LAG OCH ORDNING
1:3 ROLLFIGUR nr 2 OCH 3 - UPPVIGLARENS ADJUTANTER OCH "CIVILISATIONENS" FIENDER
1:5 FILMADE DOKUMENT ISTÄLLET FÖR GRANSKADE
1:6 FAKTA ELLER FEJK OM BARNETS VITTNESMÅL?
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST
EPILOG:1:7
"KONSPIRATIONSTEORIER" - ELLER VÄLGRUNDADE MISSTANKAR OM KORRUPTION?
Del 2: EN NY MÄKTIG MOTSTÅNDARE »
2:1 VILSELEDANDE SPÅR I WALLRAFFANDET
2:2 ROLLFIGUR nr 4: DEN VILSELEDDA BARMHÄRTIGA SAMARITEN
2:3 ROLLFIGUR nr 5: DEN SKUMMA INFILTRATÖREN OCH UPPVIGLAREN MOT LAG OCH ORDNING - MAMMANS OMBUD
2:4 MODER SVEA OCH DEN GODA FÉN VALLAR DE VILSEGÅNGNA TILLBAKA I FÅLLAN IGEN
Del 3: ETT MÄKTIGT NÄTVERK
3:2 LJUSETS RIDDARE "AVSLÖJADE" SOM MÖRKRETS
3:3 DAGS FÖR OFFENTLIG AVRÄTTNING AV BRY-HÄXANS ADJUTANT - DEN HORNFÖRSEDDA BRY-TROLLGUBBEN »
REFERENSER TILL FAKTA OCH SAKKUNSKAP SOM MYNDIGHETERNA OCH SVT / BO-GÖRAN BODIN NEGLIGERAR
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 1 »
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 2 »
EXPERTER SOM DISKVALIFICERAS AV AMATÖRER »
STOR OKUNSKAP OM GRUNDLÄGGANDE UTREDNINGSMETODIK »
MAMMANS ADVOKAT ANNA EDELHJELM I OHELIG ALLIANS MED ATSUB »
KOLLEKTIV JO-ANMÄLAN TILL CHEFS-JO ELISABETH RYNNING »
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST»
ANALYS AV SVT:s DOKUMENTÄRSERIE:
ATT RÄDDA ETT BARN
Redogörelse av det bedrägliga upplägget kring tillkomsten av ”dokumentärserien”: ATT RÄDDA ETT BARN och den ideologiskt kunskapsfientliga agenda den ingår i, som SVT Dokument inifrån anslutit sig till i sina tidigare produktioner sen ”Könskriget” sändes 2005
KARTA OCH KOMPASS TILL DRAMATURGIN
DEL 1: MÖRKA KRAFTER
PROLOG:
1:2 ROLLFIGUR NR 1: UPPVIGLARE MOT LAG OCH ORDNING
1:3 ROLLFIGUR nr 2 OCH 3 - UPPVIGLARENS ADJUTANTER OCH "CIVILISATIONENS" FIENDER
1:5 FILMADE DOKUMENT ISTÄLLET FÖR GRANSKADE
1:6 FAKTA ELLER FEJK OM BARNETS VITTNESMÅL?
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST
EPILOG:
1:7 "KONSPIRATIONSTEORIER" - ELLER VÄLGRUNDADE MISSTANKAR OM KORRUPTION?
Del 2: EN NY MÄKTIG MOTSTÅNDARE
2:1 VILSELEDANDE SPÅR I WALLRAFFANDET
2:2 ROLLFIGUR nr 4: DEN VILSELEDDA BARMHÄRTIGA SAMARITEN
2:3 ROLLFIGUR nr 5: DEN SKUMMA INFILTRATÖREN OCH UPPVIGLAREN MOT LAG OCH ORDNING - MAMMANS OMBUD
2:4 MODER SVEA OCH DEN GODA FÉN VALLAR DE VILSEGÅNGNA TILLBAKA I FÅLLAN IGEN
Del 3: ETT MÄKTIGT NÄTVERK
3:2 LJUSETS RIDDARE "AVSLÖJADE" SOM MÖRKRETS
3:3 DAGS FÖR OFFENTLIG AVRÄTTNING AV BRY-HÄXANS ADJUTANT - DEN HORNFÖRSEDDA BRY-TROLLGUBBEN »
REFERENSER TILL FAKTA OCH SAKKUNSKAP SOM MYNDIGHETERNA OCH SVT / BO-GÖRAN BODIN NEGLIGERAR
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 1 »
FAKTA I FALLET ANNA & ELIAS nr 2 »
EXPERTER SOM DISKVALIFICERAS AV AMATÖRER »
STOR OKUNSKAP OM GRUNDLÄGGANDE UTREDNINGSMETODIK »
MAMMANS ADVOKAT ANNA EDELHJELM I OHELIG ALLIANS MED ATSUB »
KOLLEKTIV JO-ANMÄLAN TILL CHEFS-JO ELISABETH RYNNING »
PAPPAN SÄTTER DIAGNOS PÅ MAMMAN OCH SÖKER EFTER EN GRÄVANDE JOURNALIST»